ID: 10798
De morele opvoeding van het jonge kind
€3,32
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
De morele opvoeding van het jonge kind
(Els Lodewks-Frencken)
Creativiteit is een deugd die zou moeten worden toegevoegd aan de deugden van de wil. Creativiteit als je talent om altijd iets van het leven te maken. Dit geldt voor opvoeder en kind.
In dit boek pleit de auteur voor een 'waardenvolle opvoeding' van kinderen. Waarden en normen geven een kind structuur en houvast. Daarvoor zijn ze meer dan ooit van hun ouders/opvoeders afhankelijk. Kinderen hebben recht op een waarden-volle opvoeding. Morele opvoeding betekent: recht doen aan kinderen. Gezin en schoot dragen, ieder op hun eigen terrein en op hun eigen wijze, daartoe bij. Opvoeden is een taak van de gehele gemeenschap. Het gaat in de morele opvoeding niet om het resultaat. Morele opvoeding is een intentie bij de opvoeder; wat het kind daar uiteindelijk mee doet is aan hem. Bij morele opvoeding verwijst de auteur ook naar de toekomst: het is de bedoeling dat het kind een zelfstandig moreel voelende, denkende en handelende persoon wordt. Dit boek is uitermate geschikt voor leerkrachten en ouders/opvoeders. Vooral leerkrachten kunnen er inspiratie uit putten. Bezig zijn met de morele opvoeding van kinderen geeft het werk van de leerkracht meer diepte. Het maakt hem tot wat hij werkelijk is: opvoeder.
Normatief opvoeden, het aanleren van normen en regels, is sterk verbonden met een waarden-volle opvoeding. Zij kunnen niet zonder elkaar; immers, een waarden-volle opvoeding zonder verwerkelijking daarvan in concrete regels verwordt tot abstractie. De morele opvoeding van het kind is de toespitsing van de waarden-volle opvoeding op de gewetensvorming. Drie elementen zijn daarbij van belang: het voorwaardenscheppende element, het gemeenschapselement en het dialogisch element. Deze worden in een aantal hoofdstukken beschreven, waarbij dan elk hoofdstuk wordt samengevat. Het boek is vooral geschreven voor leerkrachten en opvoeders. Een praktisch boek, dat niet de pretentie heeft een handboek voor morele opvoeding te zijn, maar vooral een bijdrage wil leveren aan het denken over de noodzaak tot morele opvoeding.
Paperback, 89 pag.,
Uitg. Nelissen, 1998
ISBN 9024413435
· Alleen verzenden, niet ophalen
· Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
· Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
· Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd
(Els Lodewks-Frencken)
Creativiteit is een deugd die zou moeten worden toegevoegd aan de deugden van de wil. Creativiteit als je talent om altijd iets van het leven te maken. Dit geldt voor opvoeder en kind.
In dit boek pleit de auteur voor een 'waardenvolle opvoeding' van kinderen. Waarden en normen geven een kind structuur en houvast. Daarvoor zijn ze meer dan ooit van hun ouders/opvoeders afhankelijk. Kinderen hebben recht op een waarden-volle opvoeding. Morele opvoeding betekent: recht doen aan kinderen. Gezin en schoot dragen, ieder op hun eigen terrein en op hun eigen wijze, daartoe bij. Opvoeden is een taak van de gehele gemeenschap. Het gaat in de morele opvoeding niet om het resultaat. Morele opvoeding is een intentie bij de opvoeder; wat het kind daar uiteindelijk mee doet is aan hem. Bij morele opvoeding verwijst de auteur ook naar de toekomst: het is de bedoeling dat het kind een zelfstandig moreel voelende, denkende en handelende persoon wordt. Dit boek is uitermate geschikt voor leerkrachten en ouders/opvoeders. Vooral leerkrachten kunnen er inspiratie uit putten. Bezig zijn met de morele opvoeding van kinderen geeft het werk van de leerkracht meer diepte. Het maakt hem tot wat hij werkelijk is: opvoeder.
Normatief opvoeden, het aanleren van normen en regels, is sterk verbonden met een waarden-volle opvoeding. Zij kunnen niet zonder elkaar; immers, een waarden-volle opvoeding zonder verwerkelijking daarvan in concrete regels verwordt tot abstractie. De morele opvoeding van het kind is de toespitsing van de waarden-volle opvoeding op de gewetensvorming. Drie elementen zijn daarbij van belang: het voorwaardenscheppende element, het gemeenschapselement en het dialogisch element. Deze worden in een aantal hoofdstukken beschreven, waarbij dan elk hoofdstuk wordt samengevat. Het boek is vooral geschreven voor leerkrachten en opvoeders. Een praktisch boek, dat niet de pretentie heeft een handboek voor morele opvoeding te zijn, maar vooral een bijdrage wil leveren aan het denken over de noodzaak tot morele opvoeding.
Paperback, 89 pag.,
Uitg. Nelissen, 1998
ISBN 9024413435
· Alleen verzenden, niet ophalen
· Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
· Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
· Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd